Monday, August 20, 2007

Strength

Theese last few days I have been thinking a lot about strength and what a strong person is (yes, yes, sorry, but I am going to be philosophical again...)Anyway, it is not unusal that I hear people say to me that they think that I am such a strong person and that I am probably the kind of person that can handle any situation whenever. The people saying this might be people that know about my background, but some of them don´t know anything about me.
I don´t see myself as strong and I never have, but this is the first time I understand why. It was not my choice to have the childhood I had, it was not brave or strong of me to survive it and come trough. How could it be brave when I had no other choice?
When I will be at the point where I can live my adult life without my past haunting me ,and when my inner struggle won´t have as much power as it has today, and when I will be able to give my children what I never had, and when I will be able to help people around me who are struggling with themselves, THEN, ONLY then can I call myself strong.

8 comments:

Lintin said...

Det där var bra. Riktigt bra. Du är så himla klok! Nu har jag verkligen något att tänka på resten av dagen. Kram

P I F F L A N said...

tack det värmer! fast sååå klok är jag nog inte :)

Anonymous said...

Men du... att vara stark kan innebära så mycket. Visst, det var starkt av dig att överleva. Det var starkt av dig att ta dig vidare. Det är starkt av dig att klara av situationer osv osv... men att vara stark är också att våga vara riktigt svag.
Varför ha ett mål där du behöver var stark. Kan inte målet bara vara att leva? Leva och ta dagen som den kommer. Ingen orkar sträva mot ett mål i all evighet. Du har gjort din kamp nu och du överlevde. Nu kanske det är dags att njuta. Minnena kommer du aldrig att bli fri ifrån, det är hur du hanterar dem och hur du förlåter dig själv för vad du ändå inte kunde ha gjort, som betyder något för din utveckling.
Var inte så hård mot dig själv, räcker det inte att livet har varit det?
Ingen är perfekt och tur är väl det, hur skulle annars världen se ut. Som en tavla med en enda färg. Grå.
Du är en av färgerna som gör tavlan så fin. Tänk på det! Lev nu.
KRAMAR!!!

P I F F L A N said...

hej Lilltanten...du satte myror i mitt huvud med din kommentar...jag förstår vart du vill komma och tycker också att du delvis har rätt. Men samtidigt känns det som om jag behöver hoppa över muren jag har framför mig innan jag verkligen KAN börja leva. Men ja...ska fundera vidare på vad du sade.
KRAM!

Anonymous said...

Jag förstår att jag satte myror i ditt huvud.. i mitt med. Du vet, det är lättare att ge råd till andra än att lyda dem själv. Jag har nog hoppat över muren nu eller raserat den och befinner mig på andra sidan och därför kan jag säga detta till dig. Men det är bara hur jag ser det. Jag menar väl i alla fall, men det tror jag att du förstår.
Kram igen!

P I F F L A N said...

Lilltanten, jag vet att du menar väl och det betyder mycket att höra dina tankar.
Kram!

Ella said...

Jag tror att Lilltanten har rätt. Målet kanske inte behöver vara att man ska vara stark. Kanske det räcker att sluta fred med sig själv? Att orka leva sitt liv och i den mån man kan även finnas till för andra.

Frågan är också vad det är egentligen som är styrka. Är det att aldrig visa sig svag eller att ha styrkan att våga visa sina svagheter? Jag läste en så vacker dikt om just det, ska försöka hitta den igen.

Men annars känner jag igen det du skriver, att människor säger att jag är stark... och jag brukar säga att det är jag inte alls, jag har bara inget annat val. Skulle jag ha de så skulle jag definitivt inte välja detta.

Kanske man bara är stark när man har ett val och vågar ta den steniga vägen istället för den asfalterade...

P I F F L A N said...

Jag anser att styrka och mod är när man gör nåt även om man är rädd. När det gäller allmänna grejer tror jag nog att jag är ganska stark och modig, men när det gäller känslomässiga saker har jag lätt att falla tillbaka på det gamla och trygga (men inte alltid hälsosammaste) Det är DÄR jag känner att jag MÅSTE utvecklas för att kunna bli lycklig. Det är väl det jag talade om i inlägget skulle jag tro..